Po předvánočních žních se obchodníci bojí případného propadu příjmů na začátku nového roku. To je i jeden z důvodů, proč ihned po svátcích začínají nabízet slevy. Moc dobře totiž vědí, že na výhodnou koupi Češi slyší a nákupy v akcích zákazníky velice přitahují. Obchodníci proto používají stále sofistikovanější způsoby, jak lidi do svých obchodů nalákat.
Není sleva jako sleva
Slevové akce mohou, ale nemusejí být výhodné. Jak pro zákazníka, tak pro prodejce. Primárním záměrem je podpora prodeje, případně likvidace starých zásob. Slevy však mohou obchodníkovi pomáhat překonat i náročnější období nebo nalákat nové zákazníky. Výhodné akční nabídky se zdaleka netýkají jen klasických obchodů, ale i e-shopů.
Povánoční slevy jsou pro obchodníky ideálním obdobím, jak potenciální zákazníky nalákat do pasti výhod. V novém roce máme dobrou náladu, jsme ještě plní novoročních předsevzetí, a tudíž naše ochota utrácet je velká. Jsme v tomto směru zranitelní. Obchodníci to vědí a přímo útočí na naše emoce. Věří v naši nepozornost. Zákazník totiž většinou sleduje jen výši slevy a nepřemýšlí o tom, kolik daná věc ve skutečnosti stojí bez uvedené výhody.
Právě na to obchodníci sází. Často proto přicházejí s fiktivními slevami, kdy uměle navýší cenu produktu, přeškrtnou ji a nově nabízejí se zdánlivou výhodou. Je jedno, jestli jde o elektroniku, spotřební zboží nebo třeba automobil. Obchodníci vědí, že máme slevy rádi, tak nám je poskytují. Pro nás je náročné odolat nutkání a koupíme si tak zboží, které by nás třeba za jiných okolností nechalo zcela chladnými. Snadno se tak ale můžeme dostat i do finanční pasti.
Fiktivní slevy na denním pořádku
V obchodech pochopitelně probíhají průběžně i kontroly, při kterých inspektoři sledují, zda prodejna svými tvrzeními o slevách neklame nebo zda uvedená procenta výhod odpovídají uvedeným cenám. Často se stává, že obchod zákazníka láká na obří slevy speciálními polepy na výloze nebo se snaží upoutat pozornost na první pohled neodolatelnou expozicí s tím, že v prodejně nalezne zboží zlevněné o několik desítek procent.
Realita však bývá taková, že deklarovanou výši slev nenajdeme u žádného druhu zboží. Případně jen u několika málo výrobků, které zákazník nalezne až na druhém konci prodejny. Není výjimkou ani lákadlo na slevu ve výši například 70 %, avšak v obchodě je zboží zlevněné maximálně jen o 30 %. I na tuto nekalou praktiku je nutné dávat si pozor.
A narazit můžete i na klamavé slevy, které hlásají výhodu například na nějaký spotřebič. Ve výsledku však zjistíte, že ke správnému fungování takového spotřebiče budete muset ještě přikoupit další doplňky nebo díly. Bez nich by třeba ani správně nebo dokonce vůbec nefungoval.
Psychologické slevy
Podle psychologů je vícero důvodů, proč lidé propadají v období slev nákupním horečkám. Jsme nešťastní a nakupování pro nás může být účinná terapie. Toužíme po hojnosti a nyní máme pocit, že si konečně můžeme dovolit nakoupit něco víc. A vidina úspor nás dostává do stavu rozjaření a máme radost. Dávejte si tedy na povánoční slevy dobrý pozor!
Manažeři v obchodech psychologii nákupu dobře znají, proto útočí přímo na střed terče. Využívají mnoho triků, kterým je těžké odolat. Jak se budete tvářit na slevy, které probíhají poslední den? Jde o výprodej nebo se jedná jen o omezené zásoby?
Naléhání na zákazníka je návnadou, na kterou se snadno chytí. Podobný trik se skrývá i v produktech „zdarma“. Kupte si čtyři kusy, pátý od nás máte úplně zadarmo! Spočítali jste si, na kolik vás jeden takový produkt vyjde? A v jaké kvalitě? Skutečně jde tedy o výhodu, nebo jen lákadlo?
Zbytné a nezbytné zboží
Než vyrazíme za novoročními slevami, měli bychom si uvědomit i riziko svého počínání. Skutečně potřebujeme nakupovat nové věci? A máme na to dostatek financí? Češi totiž nemají problém s půjčkami na takové nákupy. Není výjimkou, že zatoužíme po dovolené, kterou obchodník v lednu nabízí se slevou, tudíž si na ni půjčíme. Jsme v emoční pasti a zcela přesvědčení o tom, že výhodnější nabídku už neseženeme.
A protože po svátcích nemáme příliš financí nazbyt, vyjednáme si půjčku. Hned, jak nám půjčka na účet přijde, zaplatíme dovolenou a libujeme si, jak dobře jsme nakoupili, aniž bychom přemýšleli o tom, kolik na půjčce přeplatíme. Ve výsledku tak může jít o jednu z našich nejdražších dovolených. Vše si proto předem dobře spočítejte. Někdy se i výhodný nákup může tímto krokem značně prodražit.
Půjčka na slevové akce
Ostatně právě půjčky a úvěry na spotřební zboží využila za svůj život alespoň jednou drtivá většina Čechů. Polovina z nich si půjčuje opakovaně. Nejčastěji si půjčujeme peníze na vybavení bytu, rekonstrukci, spotřební elektroniku a bílé elektro. Využíváme služeb bankovních i nebankovních institucí. A oblíbené jsou v posledních letech takzvané peer-to-peer půjčky. Tedy takové, kdy peníze půjčují prostřednictvím on-line portálu přímo investoři.
Stále populární formou, i když nejméně výhodnou, je využívání kreditních karet, které vlastní až 90 % Čechů. Avšak jen malé procento z nich tuší, jak správně používat kreditní karty. Ty totiž mohou být za určitých okolností výhodné, ale mohou nás také finančně doslova vyždímat. Než tedy kreditní kartu poprvé použijete, měli byste se podrobně seznámit s jejími podmínkami a správným zacházením.
Při nakupování se kreditní karta používá stejně jako karta debetní. Jen u kreditní karty se dostáváte do mínusu. Jelikož jde o druh půjčky. Ze zákona má však každá kreditní karta takzvané bezúročné období. To může být až padesátidenní. Stihnete-li vyčerpané finance v tomto období na kartu vrátit, je vaše půjčka bezúročná, nic nepřeplatíte. V opačném případě se však připravte na vysoké úroky.